keskiviikkona, kesäkuuta 06, 2007

10 kirjaa jotka muuttivat maailmaa

Assalamu alaikum
Katsoin eilen ykköseltä ohjelman, jossa puhuttiin Salman Rushdien kirjasta "Saatanalliset säkeet". Ihan hyvä että katsoin, tuon asian kohdalla minulla on nimittäin sivistyksessä suuri aukko.
Kun kirja ilmeistyi, olin pieni tyttö joka leikki mummolan jokirannassa, autuaan tietämättömänä koko asiasta. Ja siinä vaiheessa, kun aloin tajuta asioista jotain, kohu oli laantunut.
Ymmärrän erittäin hyvin, miksi kirja loukkasi aikoinaan, mutta tuntuu aika hassulta, että reagointi oli niinkin voimakasta. Kyse on kuitenkin vain yhden ihmisen kirjoittamasta, fiktiivisestä kirjasta. Rushdie sanoi itsekin '98 tiedotustilaisuudessa, kun häntä vastaan nostettu kuolemantuomio-fatwa oli "kumottu", että "Nyt kirja palaa takaisin sinne, mihin se kuuluukin". Siis kirjahyllyyn, nojatuoleihin, rannoille.
Ohjelma oli onneksi kohtuullisen hyvä, eikä islamia teilattu. Lopussa tuli vain ilmi miespuolisen juontajan ennakkoluulot. Hän puhui tyyliin "No jotainhan siinä islamissa täytyy olla, kun sieltä tämmöisiä reaktioita kumpuaa". Onneksi naisjuontaja teilasi hänen typerän kommenttinsa samantien. Kyllähän sivistynyt ihminen tajuaa, ettei kommentissa ollut järkeä. Ihan yhtälailla voitaisiin sanoa mistä tahansa kulttuurista tai uskonnosta tuolla tavalla. Kaikissa maailman kolkissa on uskontojen väärinkäyttäjiä.
Se, mikä minua jäi harmittamaan, oli, että ohjelmassa ei kertaakaan sanottu kuolemantuomio-fatwan olevan nimenomaan shiia-muslimien johtajan antama. Ja muistuttaisin, että shiiat ovat lähinnä Iranin alueella vaikuttava vähemmistö. Ajatollah Khomeini on siis vain tietyn ryhmän johtaja, eikä hänen lausuntonsa kosketa esimerkiksi minua pätkän vertaa. Myöskin meidän sunnimuslimien fatwa-oppi on hyvin toisenlainen kuin shiioilla. Shiiojen imaamit ovat erehtymättömiä, joten käytännössä heidän fatwansa on ikuisesti totta.
Minulla taas on sunnimuslimina oikeus käyttää omaa harkintaa fatwaa lukiessani. Jos ajattelen, että fatwa ei ole pitävä, tai se sisältää virheitä, minun ei ole pakko noudattaa sitä. Eikä yksikään sunni-imaami väitä itsekään olevansa erehtymätön ja täydellinen.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

As-salamu aleykum!

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, mitä kirjoitit, sisko. Itse olen lukenut Saatanalliset säkeet kahdesti, ja voin lämpimästi suositella kaikille, että tutustuvat siihen - jo yleissivistyksen vuoksi. Saatanalliset säkeet on hienoa kaunokirjallisuutta, joskin melko vaikealukuista monikerroksisuutensa ja surrealistisuuden vuoksi. Itseltäni nuo "jumalanpilkka"-kohdat ovat vilahtaneet silmistä, niin häviävän pieni osa kirjaa ne ovat. Aion kuitenkin lukea kirjan uudelleen ja "muslimilasien" lävitse. Insha Allah kirjoitan Saatanallisista säkeistä sitten jotain omaan blogiini.

Ja fatwa-asiassakin puhut aivan totta. Oikein hävettää, että Iranin ja sen johtajien tempaukset mustaavat kaikkien muslimien kuvaa, vaikka 12-shiialaiset ovat muslimivähemmistö (kaikki eivät heitä pidä edes muslimeina). Sama olisi jos jehovantodistajat pilaisivat tempuillaan kristityiden maineen.

Samaan aikaan kun ajatollah Khomeini julisti kuuluisan kuolemanfatwansa, monet muut shiiaoppineet antoivat päinvastaisen fatwan. Fatwahan on vain yhden oppineen mielipide. Minulla on kyllä ollut se käsityks, että fatwa on ikuinen, vaikka oppinut myöhemmin tulisikin toisiin aatoksiin. Siten joku voi vielä noudattaa vanhaa fatwaa, vaikka uusikin olisi jo annettu. Olenko käsittänyt oikein?

Sitten vielä shiialaisten imaamien erehtymättömyydestä. Erehtymättömyys koskee käsittääkseni vain 12 imaamia, joista viimeinen on kätkeytynyt. Nykyiset imaamit ovat lähempänä sunnalaisia imaameja, eli ovat oppineita ja rukouksen johtajia. He siis ovat tavallisia ihmisiä.

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

Joo, voi olla että shiiojen tavis-imaamit ovat nykyään lähellä ideaa sunnien imaameista, mutta kyllä esimerkiksi Ajatollah Khomeinin auktoriteetti on sen verran iso, että ei sitä vastaan uskalleta/uskallettu Iranissa kovinkaan ryppyillä.
Tuolla kätkeytyneellä imaamilla on myös ollut "välittäjiä"(ts. ovat olleet jotenkin henkisessä yhteydessä imaamiin, en kyllä itse oikein tajua tätä), joiden auktoriteetti on ollut käytännössä järkkymätön.
Täytyy myös muistaa, että shiioilla "Koraani on hiljainen imaami". Eli Koraanin asema ei ole niin täydellinen kuin sunneilla. Tarvittaessa nämä 12 imaamia voivat "täydentää" Koraanin sanomaa, koska heillä on tieto kaikesta. Vertaisin tätä katolisten paavin asemaan.
Näin minä opin Hämeen-Anttilan kirjasta.

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

"Fatwahan on vain yhden oppineen mielipide. Minulla on kyllä ollut se käsityks, että fatwa on ikuinen, vaikka oppinut myöhemmin tulisikin toisiin aatoksiin. Siten joku voi vielä noudattaa vanhaa fatwaa, vaikka uusikin olisi jo annettu. Olenko käsittänyt oikein?"

Juu, kyllä joku voi noudattaa vanhaa fatwaa, jos uskoo sen olevan tosi. Juuri sitä tarkoitin tuolla, että lukija voi käyttää omaa harkintaa fatwaa tarkastellessaan. Jokainen noudattaa sitä fatwaa, jonka uskoo olevan oikea, tosi.