perjantaina, syyskuuta 28, 2007

Kommentoinnin säännöt -muutoksia

Huomatkaa uudet säännöt kommentointiin.
Lukijoiden toiveesta nyt myös anonyymi kommentointi on mahdollista, kunhan muita sääntöjä noudatetaan.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Onpa kiva, että sallit myös nimettömät kommentit.

Kertoisitko, miten islam suhtautuu ehkäisyyn? Minulla ei ainakaan ole asiasta mitään käsitystä.

Blogiasi on todella kiinnostava lukea. Olen itse melkein kolmikymppinen ja jokseenkin varma siitä, että en sinun iässäsi ajatellut noin - no, kypsästi. En keksi parempaakaan sanaa.

Minun täytyy oikein kiittää sinua siitä, että olet saanut minut ajattelemaan asioita. En väitä, että ymmärtäisin islamia uskontona sen paremmin kuin ennenkään, mutta ainakin olen toivoakseni tajunnut, että kaavun tai parran takana oleva ihminen ei kuitenkaan niin hirveän erilainen ole.

Terveisin "nuori vihainen nainen ilman burkhaa".

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

Kiitos,
Ehkä tämä minun ajattelunkulkuni johtuu siitä että olen todella nuorena joutunut kohtaamaan vaikeita asioita, ja aikalailla itse huolehtimaan itsestäni. Pakko siinä oli kypsyä kun ei muuten olisi pärjännyt.

En oikeastaan tiedä onko tämä pelkästään hyvä asia, mutta minulla on tapana pohtia omaa käytöstäni ja siihen johtavia syitä. Semmoista itsepsykologiaa. Sitä kautta omat ajatukset selkiytyy ja joskus jopa onnistun pukemaan ne sanoiksi tänne :)

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

Ehkäisystä:
Asiasta on tietenkin monta mielipidettä, mutta tämä on minun käsitykseni sen perusteella, mitä olen asiasta lukenut eri fatwoista.

Ehkäisy on sallittu silloin, kun molemmat aviopuolisot siihen suostuvat. Kumpikaan ei siis saa kieltää toisen oikeutta tulla äidiksi tai isäksi. Ehkäisyä ei myöskään tule käyttää sillä ajatuksella, ettei koskaan haluta lapsia. Se voi olla väliaikainen keino vaikkapa sen jälkeen, kun ei haluta heti edellisen lapsen syntymän jälkeen tulla uudestaan raskaaksi.

On myös otettava huomioon, että islam ei hyväksy aborttia/raskauden keskeytystä missään muodossa. Tämä koskee siis myös sellaisia ehkäisymenetelmiä, joissa jo hedelmöittynyt munasolu ei pääse kiinnittymään kohdun seinämään.

Eli, ehkäisytavat, jotka vaikuttavat ennen hedelmöittymistä, ovat ok, mutta hedelmöittymisen jälkeen sikiön on annettava kasvaa.


Jostain syystä jotkin muslimit suhtautuvat kielteisesti kondomin käyttöön. Periaatteessa siinä ei pitäisi olla käsitykseni mukaan mitään väärää, mutta ymmärrän kyllä kielteisyyden taustalla olevan ajatuksen;
kondomi on tunnettu esiaviollisissa suhteissa käytetty ehkäisykeino, eikä naimisissa olevat ihmiset koe sitä siksi miellyttäväksi.
Ehkä myös pelätään sitä, että positiivinen suhtautuminen kondomeihin johtaisi yhä enemmän nuorten esiaviollisiin suhteisiin...?

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

Kääk, tuosta viestistäni saa näköjään väärän käsityksen.
Siis, raskauden keskeytys on sallittu silloin, kun raskaudesta on varmuudella hengenvaarallinen haitta äidille. Tällöin siis äidin, jo elävän ihmisen, henki menee sikiön elämän edelle.

Anonyymi kirjoitti...

Tästä tulee kohta sulle Islam-FAQ, mutta sen uhallakin kysyn, kun olen asiaa jonkin aikaa pohtinut... jos suhtaudutaan kerran kielteisesti ihmisen kuvaamiseen, niin mitenkäs tällaiset kolmiulotteiset mallinnukset kuten nuket ja äksön-figuurit? Onko muslimilapsilla mollamaijoja vai ovatko kaikki lelut pikkuautoja ja nallekarhuja?

Kunpahan pohdin. :)

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

No, itsellä ei lapsia ole, mutta läheisen ystävän lapsen kasvua seuratessa on tullut opittua jopa tähänkin asiaan vastaus!
Taas korostan, että linjauksia on useita, mutta näin minä toimisin oman lapseni kohdalla, sen mukaan mitä lukemistani fatwoista olen opiskellut.

Ensinnäkin, lelut jotka todella vastaavat ihmistä, tai oikeaa eläintä, jäisivät tältä äidiltä ostamatta. Tämä koskee niin babyborn-vauvoja kuin actionmaneja. (Näin henk. koht. kommenttina, ei islamin virallisena kantana, nuo babybornit karmivat minua)

Toiseksi, mitä tulee piirrettyihin (nallepuhit sun muut) nämähän eivät todellakaan ole kopioita oikeista ihmisistä ja eläimistä. Joten näitten kanssa en vetäisi niin tiukkaa linjaa.


Lisäksi pitää muistaa, että nukeista/pehmoleluista voi olla ihan käytönnöllistä hyötyä tyttölapselle; hän voi oppia jo nuorella iällä lastenhoitoa yms, sekä ymmärtämään miten eläimiä tulee käsitellä.
Profeetan perimätiedossa, sunnassa, on kertomus, hadith, jossa sallitaan itsetehdyt nuket sekä puuhevonen. Tämä on oikeastaan ainoa poikkeus "kuvakieltoon".


Islam QA, joka edustaa hyvin tiukkaa linjaa, sallii nuket ja pehmolelut lapsille, kunhan ne eivät ole kuin oikea ihminen/eläin. Eteenkin ääntelevät ja liikkuvat lelut herättävät heissä epäilyksiä.


Tämä linjaus lelujen suhteen on siis poikkeus kuva/patsaskieltoon, koska kyse on LASTEN viattomasta leikistä, jolla ei ole mitään tekemistä epäjumalapatsaiden palvonnan tai Jumalan luomistyön jäljittelyn kanssa.