sunnuntaina, toukokuuta 27, 2007

Mikä on hijab?

Assalamu alaikum
Pohjustaakseni myöhemmin julkaistavaa artikkelia "Miksi käytän niqabia?", täytyy minun ensin selvittää, mikä on hijab.
Yleensä luullaan, että hijab on sama kuin pään peittävä huivi. Nykypäivänä puhekielessä huivista käytetäänkin sanaa hijab, mutta islamin oppien kannalta se on paljon muutakin. Se on sekä tapa pukeutua, myös osa käytöstä. Myös miehelle on omat vaatimuksensa "hijabille". Insha Allah kirjoitan aiheesta myöhemmin.

Seuraavana luettelen vaatimukset, jotka hijabin tulee täyttää vaatetuksen kannalta. Listani on lyhennelmä tekstistä "
Correct hijab", jossa on esitetty sheikh al-Albaanin suositukset hijabille.
1. Hijabin tulisi peittää koko vartalo, lukuunottamatta sitä, mikä tulee itsestään näkyviin.
2. Hijabin ei tulisi itsessään olla koristus. (ts. ulkoasulla ei saa kiinnittää miesten huomiota; koruilla, meikillä tms.)
3. Hijabin tulee olla peittävä, ei läpinäkyvä.
4. Hijabin tulee olla väljä, niin ettei vartalon muodot näy.
5. Hijabia ei tule rikkoa hajusteilla.
6. Hijabin ei tule muistuttaa miehen vaatetusta.
7. Hijabin ei tule muistuttaa uskonnottomien vaatetusta.
8. Hijabin ei tule olla rikkauksien ja kuuluisuuden näyttämisen väline. (ts. rikkaan ei tule pöyhkeillä hijabillaan)

Näiden kohtien lisäksi täytyy myös ottaa huomioon, että hijabin vaatimuksiin kuuluu myös käytös. Naisen ei tule kävellä niin, että miehet kiinnittävät huomiota hänen kauneuteensa. Jalkoja ei tule tömistellä, tai kopistella niin, että nilkkarenkaat kilisevät. Kielletty huomion herättäminen tarkoittaa siis "seksuaalista" huomiota; himoitsevat katseet, viheltely yms. Täysin itsensä peittävä nainen ei siis tee väärin herättäessään huomiota muussa kuin seksuaalisessa mielessä. Jos joku himoitsee täysin peitettyä, siveästi käyttäytyvää naista, silloin vika on sairaassa, kieroutuneessa katsojassa. Näistä ihmisistä meitä varoitetaan Koraanissakin.

Myös ääni kuuluu naisen hijabiin. Julkisilla paikoilla ei tule puhua viettelevällä äänellä, flirttailusta puhumattakaan!
Sayyiduna Abu Hurayra (may Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) said: “There are two types of people who will enter the Hell-fire, whom I have not (as yet) seen: People having whips similar to ox-tails with which they will beat people, and (secondly) women who will be dressed yet appear to be naked. They will seduce men and be inclined towards them. Their heads will be like the swaying humps of bacterial camels. They will neither enter paradise, nor smell its fragrance, even though its fragrance can be smelt from such and such distance.” (Sahih Muslim, no. 2128)

Hijabiin kuuluu myös katseen luominen maahan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sellaista maahan tuijottamista, että eteenpäin kulkeminen on mahdotonta. Ei islam ole tullut vaikeuttamaan elämäämme, vaan helpottamaan sitä. Nainen saa katsoa ylöspäin silloin, kun se on tarpeellista. Mutta jos miehiä tulee vastaan, tulee katse luoda takaisin maahan. (Koskee muuten myös miehiä, mikä meinaa aina unohtua!)

Hijab on siis suurempi kokonaisuus kuin pelkkä huivi. Sen vaatimusten täyttymiseksi kaikki nämä ehdot tulisi ottaa huomioon.

(Tämä on osa 2/5 artikkelisarjasta "Miksi käytän niqabia?")

1 kommentti:

Tutkimusmatkailijatar kirjoitti...

Minkä takia muslimimiehet eivät pidä vastaavia peittäviä asusteita? Silloin naisiakaan ei kiinnostaisi ne miehet niin helposti.

Yritän vain ymmärtää. Vai onko tämä "koska Jumala niin haluaa"-juttuja?

Ihmisethän eivät ole pelkästään naisia ja miehiä vaan kohdussa sukupuoli muotoutuu joksikin siltä väliltä eli jotkut naiset ovat vähän miehekkäämpiä ja heillä on enemmän testosteronia kuin toisilla naisilla ja vastaavasti joillakin miehillä on vähemmän. Tämä korreloi muun muassa nimettömän ja etusormen pituuseron kanssa (mitä pidempi nimetön on etusormeen nähden, sitä "miehekkäämpi" ihminen).

Näistä lähtökohdista tämä täysin kahteen jaettu maailma tuntuu oudolta. Maailmassa mikään ei ole mustaa ja valkoista vaan kaikkia harmaan sävyjä on myös. Siitä osoituksena esimerkiksi kaksineuvoisina syntyvät lapset. Miten koet, hyväksyykö islam maailman sellaisena kuin se on, vai pyrkiikö se muuttamaan sen mustaksi ja valkoiseksi väkisin?