Assalamu alaikum
(Tämä on ensimmäinen versio, korjauksia todennäköisesti tulee. Älkää siis tulostako tätä)
Näkökulma 1: Niqab on sunnah
Perustellessani niqabin käyttöä aloitan siitä lähtökohdasta, että jokaisen musliman(=musliminainen) tulisi tietää mikä on vähintään pakollista peittää. Vaikka usein törmäämme näihin jotka sanovat: "ei ole pakko pitää huivia" tai "huivin käyttäminen on jokaisen oma valinta", se ei tarkoita, että he olisivat oikeassa. Vaikka kaikki maailman muslimit luopuisivat huivin käytöstä, emme voi olettaa, että se olisi sharian mukaista tai Allahin tahto. Islam on täydellinen, ihmiset virheellisiä, senhän tiedämme.
Oletan myös, että muslimi pitää arabiankielistä Koraania virheettömänä, Jumalan sanana. Suomennokset(kaksi versiota), joita tässä artikkelissa käytän, sisältävät siis väistämättäkin virheitä. Itse asiassa, meidän ei tulisi kutsuakaan niitä Koraanin suomennoksiksi, vaan paremminkin suomenkielisiksi Koraanin selitysteoksiksi. Perustan tämän mielipiteen oppineen lausuntoon, en omaan mieltymykseeni.
Haditheista en suomenna kuin pääkohdan. Näin siksi, että en ole pätevä suomentaja, ja hadithien virallisia suomennoksia ei paljoakaan löydy.
Jokainen, joka ei vain seuraa omia halujaan ja mieltymyksiään, tietää, että islamin mukaan naisen on peitettävä vähintään kaikki muut ruuminosat, paitsi kasvot ja kädet. On myös väitteitä, että jalkoja ei tarvitsisi peittää, mutta näille väitteille en ole tähän mennessä löytänyt pitäviä perusteluja.*1
Koraanissa on useita kohtia liittyen pukeutumiseen. Tässä ne kolme kohtaa, joihin useimmin törmäämme.
Surat an-Nuur(24), jakeet 30-31:
Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Jumala tietää mitä he tekevät. Sano myös uskovaisille vaimoille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen tai isilleen tai apilleen tai pojalleen tai poikapuolilleen tai veljilleen tai veljiensä pojille tai sisariensa pojille tai palvelusnaisilleen tai orjattarilleen tai sellaisille palvelijoille, joilla ei ole vetoa naisiin, tai poikasille, jotka eivät ole tietoisia naisten salaisuuksista. Älkööt he siten astuko kulkiessaan, että heidän kätketyt sulonsa havaittaisiin. Kääntykää kaikki Jumalan puoleen, oi uskovaiset, jotta saisitte menestystä!
tai
Käske uskovien miesten pitää katseensä kurissa ja varjella siveyttään, sillä se on heille sopivinta. Jumala tietää, mitä he tekevät. Ja käske uskovien naisten pitää katseensa kurissa ja varjella siveyttään, olla näyttämättä muita sulojaan kuin niitä, jotka tavallisestikin ovat näkyvissä, ja peittää kaulansa hunnulla. Heidän ei tule näyttää sulojaan muille kuin aviomiehelleen, isälleen, apelleen, pojilleen, poikapuolilleen, veljilleen, veljenpojilleen, sisarenpojilleen, naispuolisille tuttavilleen, orjilleen ja niille miespalvelijoilleen, joilla ei ole enää haluja, tai lapsille, jotka eivät vielä tiedä mitään naisten hävystä. Heidän ei tule tömistellä jalkojaan kiinnittääkseen huomiota salassa oleviin suloihinsa. Kääntykää kaikki katuvina Jumalan puoleen, uskovaiset, jotta menestyisitte.
Surat al-Ahzab(33), jakeet 32-33:
Profeetan vaimot! Te ette ole muiden naisten kaltaisia: jos otatte asemastanne vaarin, älköön puheenne olko hempeätä, jottei se olisi kenellekään kiusaukseksi, vaan käyttäkää sopivaa puhetta. Ja pysytelkää asunnoissanne älkääkä somistako itseänne entisen pimeyden ajan koruilla; harjoittakaa hartautta, antakaa almuja ja totelkaa Jumalaa sekä hänen sananjulistajaansa. Jumala vain tahtoo poistaa teistä kaiken saastan, te Profeetan perhekunta, ja puhdistaa teidät sisimpäänne asti.
tai
Profeetan vaimot! Ette te ole samssa asemassa kuin tavalliset vaimot. Jos olette hurskaita, älkää puhuko liian nöyrästi vieraille miehille, etteivät ne, joiden sydäntä kalvaa tauti, alkaisi himoita. Puhukaa kuitenkin kohteliaasti. Pysykää taloissanne älkääkä koristautuko pakanuuden ajan tapaan. Pitäkää rukouksenne antakaa almuja, ja totelkaa Jumalaa ja Hänen lähettilästään. Talon väki! Jumala haluaa puhdistaa teidät saastasta.
Surat al-Ahzab, jae 59:
Profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että heidän tulee hunnuttaa kasvonsa; näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä; Jumala on kaikessa viisas ja laupias.
tai
Profeetta, sano puolisoillesi, tyttärillesi ja uskovien vaimoille, että he panisivat vaatteen päänsä yli. Tämä on parasta, jotta heidät tunnettaisiin siveiksi eikä heitä häirittäisi. Jumala on Anteeksiantava, Armelias.
Se, että missään näissä kohdissa ei varsinaisesti sanota sanaa "hiukset" on aiheuttanut sen, että jotkut väittävät, ettei Koraanissa mainita hiusten peittämistä. Tämä on kuitenkin täysin väärä käsitys. Se, joka näin väittää, ei tunne Koraania eikä islamia kunnolla. Koraanissa ei mainita sanaa "hiukset" koska niiden peittäminen oli jo tapana ennen hijabin jakeen(33:59) laskeutumista.
Kohtaan 33:33, annan lisäselvitystä jakeen taustoista. "Pakanuuden ajan tapa" oli se, että naiset pitivät huivia ainoastaan hiusten peittona, jättäen niskan, kaulan, ja kaikki korut näkyviin. Huivi saattoi olla myös hyvin huolimattomasti sidottu, ja hiukset oli letitetty pitkille palmikoille, jotka olivat kuin eläimen häntä.
Jakeesta voimme päätellä, että Jumala kielsi tuollaisen koristautumisen; huivin täytyy laskeutua pään päältä niin, että myös kaula, niska ja povi peittyy.
Tulkintaa tukee myös kohta 24:31 "ja että huntu verhoaa heidän povensakin".
Edeltävä lause on aiheuttanut kahdenlaisia tulkintoja. "..eivätkä näyttele sulojaan tavallisuudesta poiketen". He, jotka eivät pidä niqabia pakollisena, liittävät tähän kohtaan hadithin Asmasta:
Narrated by Abu Dawood (4104) from al-Waleed from Sa’eed ibn Basheer from Qataadah from Khaalid ibn Durayk from ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her), that Asma’ bint Abi Bakr entered upon the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) wearing a thin dress. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) turned away from her and said, “O Asma’, when a woman reaches the age of puberty, nothing should be seen of her except this and this” – and he pointed to his face and hands.
Tämän mukaan voitaisiin siis ajatella, että "tavallisuus" tarkoittaa kasvojen ja käsien näkymistä. Palaan toiseen tulkintaan Näkökulmassa 2: Niqab on pakollinen.
Kolmas kohta (33:59), jonka mainitsin, on molemmissa suomenkielisissä selitysteoksissa ilmaistu hiukan väärin. Englannin kielinen selitysteos kuvaa huomattavasti paremmin niitä sanamuotoja, jotka arabiankielisessä Koraanissa on: "O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies"
Sanat "cloaks" tai "veils" ovat käännetty tässä kohdassa arabian sanasta jalabeeb(yks. jilbaab), joka tarkoittaa päälysvaattetta, joka peittää naisen koko vartalon. Se laskeutuu pään päältä, ja näkökannasta riippuen sen ajatellaan peittävän joko koko vartalon, tai kaikki muut paikat, paitsi kasvot ja kädet. Jilbaab ei siis tarkoita ainoastaan vaatetta, joka peittäisi vain pään (tai vain kasvot), vaan koko vartalon. Suomennoksesta saattaa saada tämän harhakäsityksen.
Haluaisin vielä korostaa, ettei tämä Koraanissa käytetty sana jilbab ole sama asia, kuin nykyaikainen, Turkista lähtöisin oleva "jilbab", joka kehitettiin vastaiskuna Atatürkin uudistuksille. Turkkilaisjilbab muistuttaa enemmänkin mekkoa, tai pitkähelmaista takkia, eikä se koskaan laskeudu pään päältä, toisin kuin Koraani vaatii.
Koraanissa käytetään myös sanaa khimar kuvaamaan naisen vaatetusta.
Siksi, että nykypäivän moderni khimar tarkoittaa vaatetta, joka ei peitä kasvoja, liikkeellä on harhakäsityksiä, etteivät Profeetan sallalahu alaihi wa sallam ajan naiset olisi peittäneet kasvojaan. Kasvojen peittämisen kieltäjät viittaavat juuri Koraanin sanaan khimar, sanoen, että sen on tarkoitus peittää vain hiukset, kaula, niska ja rinta.
Meidän tulisi kuitenkin muistaa, että tuona aikana khimar ei ollut samanlainen kuin tänään, vaan lähempänä kaapua, joka laskeutuu alas asti, estäen muotojen näkymisen.
On hyvin tunnettu fakta, että Profeetan vaimot peittivät aina kasvonsa ei-mahram miehien läheisyydessä. On myös haditheja, jotka osoittavat, että muutkin naiset peittivät kasvonsa. Esimerkiksi Asman kerrotaan sanoneen, että "Meillä oli tapana peittää kasvomme miesten edessä". Luokiteltu sahih, al-Albani yms. Kukaan ei siis voi väittää, että kasvojen peittäminen olisi koskenut ainoastaan Profeetan sallallahu alaihi wa sallam vaimoja.
Tiedämme, mitkä vaatimukset Koraani asettaa naisten pukeutumiselle. Koska olemme sunnamuslimeita, me noudatamme Koraanin lisäksi myös Profeetan sallallahu alaihi wa sallam esimerkkiä, sunnaa. Sunnasta löytyy useita haditheja liittyen naisten kasvojen peittämiseen. Koska artikkelistani tulisi liian pitkä, kirjoitan tähän vain kaksi esimerkkiä;
- al-Bukhari 6:282
'Aisha used to say: "When (the Verse of al-Hijab): 'They should draw their veils over their necks and bosoms,' was revealed, (the ladies) cut their waist sheets at the edges and covered their faces with the cut pieces." - al-Bukhaari, 365; Muslim, 645.
It was narrated that ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) said: “The riders used to pass by us when we were with the Messenger of Allaah (S) in ihraam*2, and when they drew near to us we would lower our jilbabs from our heads over our faces, then when they had passed we would uncover them again.
Rakkaat siskot, muistakaamme, ettei islam ole pelkkää haramia(kiellettyä) ja halalia(sallittua). On asioita, joita on suositeltavaa tehdä, jotta pääsisimme lähemmäs Allahia ta'ala. Kukapa ei haluaisi miellyttää Häntä enemmän?
Niinkin pienellä asialla, kuin pukeutumisella, voimme saada palkkiota! Emme voi koskaan tietää, ovatko esimerkiksi rukouksemme hyväksyttyjä, mutta pukeutuminen on yksi helppo tapa miellyttää Allahia, ja kasvattaa omaa uskoa.
*)
1. On olemassa hadith, jossa naisen sallitaan nostavan hameenhelmaansa ylemmäs työtä tehdessään. Tämä on siis vain poikkeustilanteeseen tarkoitettu sääntö, joka helpottaa naisen elämää. Esim. lattiaa pestäessä kotona on helpompaa työskennellä, kun jalat eivät koko ajan sotkeudu helmoihin.
2. Ihraam-tilassa Pyhiinvaelluksen aikana naisen ei tule peittää kasvojaan, silloin, kun miehiä ei ole lähettyvillä. Tämä hadith osoittaa siis, että ihraamin tila on poikkeus; silloinkin kasvot tulee peittää, jos ei-mahram miehiä tulee vastaan.
(Tämä on osa 3/6 artikkelisarjasta "Miksi käytän niqabia?")
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti