Assalamu alaikum
Rauhaa
Varsinkin herätysliikkesiin kuuluvilla kristityillä on tapana jyrkästi kiistää "Allah"in olevan sama kuin suomenkielen "Jumala". Keksitään milloin mitäkin selvityksiä kuujumalista, henkien palvonnasta ja siitä, etteivät muslimit seuraisi Aabrahamia.
Haluasin kuitenkin esittää erään kysymyksen, johon ainakaan minun järkeni ei ole pystynyt löytämään vastausta. Jos on olemassa vain yksi Jumala, kuten kristinusko oman selityksensä mukaan opettaa, miten kristitty voi edes puhua jostakin "toisesta Jumalasta"? Eikö se mennytkään niin että "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia"? (Vrt. islamin "Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala")
Wikipedia:
Allāh on arabian kielen sana, joka tarkoittaa Jumalaa. Muissa kielissä, esimerkiksi suomessa, sanalla viitataan usein erityisesti islamilaiseen käsitykseen Jumalasta.
Sanassa al- on määräinen artikkeli ja varsinainen sanavartalo ilāh merkitsee yleisesti jumalaa. Ilāh on sukua heprean kielen Jumalaa tarkoittavalle sanalle Elohim. "Allah" voidaan siis kääntää "se yksi Jumala."
.......
Voidaan kuitenkin suositella "Allah" -sanan kääntämistä omalle kielelle ja "jumala" -sanan käyttämistä myös islamin jumalasta, koska Allah ei ole erisnimi. Arabian kielessä "Allah" -sanaa käytetään aina viittaamaan myös juutalaisuuden ja kristinuskon Jumalaan. Jumalasta puhuminen on perusteltua myös siksi, että uskontojen historiaa tarkasteltaessa islam, kristinusko ja juutalaisuus ovat osa samaa traditiota, ja niiden jumalakäsitykset kumpuavat vahvasti tästä samasta traditiosta.
Mielenkiintoisimmaksi tämän joidenkin kristittyjen ajattelutavan tekee se, että Jeesus käytti Jumalasta samaa sanaa kuin kaikki muslimit ja kristityt arabit. Arameaksi Jumala on "Allaha". Väittämällä Jumalasta "Allah"-sanaa käyttäviä epäjumalanpalvojiksi, kristitty itseasiassa pilkkaa (tietämättään?) omaa uskonnollista esikuvaansa, Jeesusta! Muistuttaisin, että myös osa Raamatusta on ollut alunperin arameankielinen, kuten juutalaisen Talmudkin.
Sitä tuskin kukaan kiistää, ettemmekö ajattelisi hiukan eri tavoin Jumalasta. Mutta muslimit sentään vaivautuvat myöntämään, ettemme niin hirvittävän erilaisia uskonnollisilta perusajatuksilta olekaan. Jos nämä kristityt voisivat vielä myöntää tuon tosiseikan, että me kaikki, juutalaiset, kristityt ja muslimit uskomme Yhteen Jumalaan, toistemme ymmärtäminen ja hyväksyminen voisi olla huomattavasti helpompaa.
26 kommenttia:
Tähän mäkin olen useasti törmännyt, että muslimien Allah on eri kuin kristittyjen Jumala. Ja vaikka kuin selität, ihmiset eivät anna periksi.
Todennäköisesti tyhmä kysymys, mutta et ole puhunut aiheesta mitään. Siksi kysyn: vietätkö ramadania? Miten se sujuu Suomessa?
Bahrainissahan koko yhteiskunta valmistautuu ramadanin viettoon lyhyemmillä työpäivillä, kahviloiden ja ravintoloiden sulkemisella päiväsaikaan ja vastaavasti kauppojen aukiolon jatkamisella myöhään yöhön. Suomessa näin ei tehdä, joten kiinnostaa, millaista paastoaminen on siellä.
Mikäs yllätys se nyt on? Yksi kristinuskon ydinkohtia on eksklusiivisuus: me olemme oikeassa, kaikki muut väärässä.
Se, että "Jumala" -sana on etymologisesti samaa alkuperää kolmessa suuressa monoteistiuskonnossa, ei vielä välttämättä tarkoita, että entiteetti sen takana on sama. Se voi olla tai se ei ole. Ja jos se onkin, se ei tarkoita, että kaikki kolme ovat yhtä aikaa oikeassa.
Eiköhän aika moni kristitty tarkoita tuolla, että muslimien jumalakäsitys on niin poikkeava kristittyjen käsityksestä, että muslimien jumalaa ei ole olemassakaan -- ei niinkään sitä, että olisi olemassa joku toinen jumala, jota muslimit palvovat.
Lisäksi aika reipasta kaikkien kristittyjen yhteen niputtamista, sinulta joka vastustat yleistämistä...
(Itse olen siis ateisti eikä kiistan ratkaisu kosketa minua ;), enkä ole kenenkään puolella, koska kysymys siitä, ovatko kaksi kuvitteellista olentoa "sama" on vähän vaikeasti vastattava.)
Janka, tarkoitukseni ei ollut niputtaa kristittyjä yhteen nippuun, se luulisi tulleen selväksi jo ensimmäisestä lauseesta: "Varsinkin herätysliikkeisiin kuuluvilla kristityillä..."
Myöskin, sanoessani "kun kristitty (tekee jotain).." tähtäsin selvästi lauseeni juuri niihin kristityihin, jotka toimivat väittämäni mukaan.
Valitettava tosiseikka on, että me muslimit törmäämme tähän samaan aiheeseen jatkuvasti, ja siitä jauhaminen alkaa jo kyllästyttää, sillä vastapuoli ei näytä ottavan kuuleviin korviinsa mitään sanojamme.
Nyt siis käsittelin aiheen blogissani ensimmäisen ja viimeisen kerran, joten se jääköön tähän. Toivottavasti edes yksi ahdasmielinen henkilö muuttaa ajatuksiaan.
Lisää aiheesta on varmasti luettavissa osoitteessa sakina.vuodatus.net
Arawn, näin on. Ja kyllä tuo "olemme oikeassa" ajatus koskee varmasti ihan joka uskontoa; eri asia miten tiukasti siitä pidetään kiinni.
Hyvänä esimerkkinä ystäväni, joka jätti vanhoillislestadiolaisuuden ja kääntyi islamiin. Vaikka hän miten päin yrittää selittää ja antaa konkreettisia esimerkkejä, ei hänen perheensä voi yksinkertaisesti ajatellakaan, että islamissa ja "ah niin täydellisessä" vanhoillislestadiolaisuudessa olisi mitään yhteistä.
Reppuli, kyllä vietän Ramadania, olen siitä ajatellut kirjoittaakin tässä lähiaikoina :)
"Arawn, näin on. Ja kyllä tuo "olemme oikeassa" ajatus koskee varmasti ihan joka uskontoa; eri asia miten tiukasti siitä pidetään kiinni."
Se riippunee enemmän skaalasta, jolla ulkopuolinen tarkkailija asiaa katsoo; mitä on oikeassa oleminen? Esimerkiksi buddhalaisuus ei monessa suhteessa katso olevansa ainoana oikeassa. Joku buddhalaisfilosofi viittasikin siihen, että totuus on ikään kuin saari ja eri uskonnot lauttoja, joilla sinne pääsee - hän siis asetti muut uskonnot samalle viivalle buddhalaisuuden kanssa, mitä tulee totuuden saavuttamiseen.
Samoin hindulaisuus, konfutselaisuus, taolaisuus ja shintolaisuus ovat nykymuodoissaan melko suvaitsevaisia muiden uskontojen totuusväitteitä kohtaan. Hyvä esimerkki on se, että Japanissa shinto ja buddhalaisuus elivät pitkään rinnakkain ilman merkittävää taistelua, sillä ne ryhtyivät ikään kuin vastaamaan ihmiselämän eri osa-alueista: japanilainen menee naimisiin shintolaisittain, mutta haudataan buddhalaisittain. Japanilainen on ikään kuin yhtä aikaa shintolainen ja buddhalainen. Tämä ei ole monoteistiuskonnoilla mahdollista, sillä esim. sekä islam että kristinusko katsovat, että ei ole mahdollista olla yhtä aikaa kristitty ja muslimi.
Kysymys kristittyjen ja muslimien Jumalasta ei ole ihan noin yksinkertainen. Maailmanlaajuisesti käydään tätä samaa keskustelua laajasti oppineiden muslimien ja kristittyjen parissa, joten kyse ei ole vain joidenkin fundamentalistien omista omituisista ajatuksista. Kyllä, arabikristityt käyttävät sanaa Allah myös kristittyjen Jumalasta, mutta en ole varma, mitä he vastaisivat kysymykseen siitä, palvelevatko he samaa Jumalaa muslimien kanssa. Sitä pitää kysyä heiltä itseltään.
Muslimit nykyään näyttävät tätä samuutta korostavan. Toisaalta sitä ihmettelen, koska uskon, että kaikki olemme samaa mieltä seuraavasta:
"Islamin opetus Jumalan ykseydestä ja ainutlaatuisuudesta tiivistyy Koraanin luvussa 112, joka on kaikkein arvostetuin Koraanin luku:
”Sano: Hän, Jumala, on yksi, Jumala, Ikuinen. Ei Hän ole siittänyt eikä syntynyt, eikä Hänellä ole ketään vertaista.”
Kristittyjen usko yhteen ja samalla kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, on muslimien mielestä ristiriidassa Jumalan ehdottoman ykseyden kanssa."
Sain olla itse mukana ennen vuodenvaihdetta pidetyssä Kulttuurifoorumissa Espoon Dipolissa, jossa oli korkeita muslimioppineita monesta eri maasta, samoin kuin kristittyjä oppineita eri puolilta maailmaa. Tutustuin myös joihinkin Suomessa asuviin muslimeihin ja toivon, että yhdessä voidaan toimia rauhan ja sovinnon ylläpitämiseksi tässä maailmassa. Sen ei tarvitse merkitä samanmielisyyttä kaikessa, vaan toinen toisensa kunnioittamista.
Tuo on kiinnostava tieto, että Jeesus kutsui Jumalaa Allahaksi :-) Muslimiystäväni eivät koskaan ole väittäneet, ettei kristittyjen Jumala olisi oikea, ovathan kristityt Islamin mukaan kirjan kansaa.
Bhagavad Gitan filosofian mukaan useat voivat olla oikeassa samanaikaisesti, sillä Jumalalla on lukemattomia kasvoja ja hahmoja, jokaiselle löytyy kyllä varmasti sopivin :) Tämä Krishnan suusta tullut viisaus puhuttelee minua.
Ahdasmielisenä herätyskristittynä:) en usko, että Jumalamme on sama kuin teidän. Kristittyjen Jumala on kolmiyhteinen Jumala ja siksi jos ette usko Jeesuksen olevan yksi persoona, ei kyse voi mitenkään olla samasta Jumalasta. Kristinuskossa kaikki kolme persoonaa kuuluvat yhtä lailla Jumalan olemukseen ja ovat yhtä tärkeitä ja olennaisia- ei ole Isää ilman Poikaa ja Pyhää Henkeä. Olisihan se helppoa ja mukavaa kaikkien kannalta uskoa näin, että samaan jumalaan tässä uskotaan, mutta haluan pitää kiinni siitä, minkä katson olevan totuus..
-Katri
Niin, siinäpä se juuri onkin, että AJATTELEMME eri tavalla samasta Jumalasta.
Tiedän, että et sitä voi käsittää ainakaan tällä hetkellä, mutta minä voin :)
Minulle tuo Jumala on Yksi, Ainoa, eikä Hänellä ole ketään vertaista. Sinä taas kykenet asettamaan Jeesuksen Jumalan tasolle. Minulle tuo on jumalanpilkkaa, sinulle taas varmaankin se, etten minä pidä Jeesusta Jumalana.
Tämä on juuri sitä ajattelun eroa, ei niinkään sitä, ettei Jumala silti olisi se yksi ja sama, joka näkee meidän kaikkien toiminnan ja ajattelun, uskonnosta riippumatta...
No, tästä islamin ja kristinuskon jumalakäsityksen erosta on ihan turha saivarrella, se ei edes ollut kirjoitukseni pointti :)
Jeesuksen kieli oli kylläkin juutalaisaramea.
http://www.lausti.com/articles/languages/aramea.html
Olen tietoinen tuosta kuuluisasta lauseesta "Eeli, eeli, lama sabaktani, Talita kuum", olenhan käynyt 12 vuotta ev.lut uskonnon tunneilla.
Huomauttaisin kuitenkin, että heti seuraavassa lauseessa professori toteaa "muita lähteitä Jeesuksen ajan arameasta meillä on harmillisen vähän."
On siis mahdotonta olla täysin varma, mitä sanaa Jeesus, rauha hänelle, käytti Jumalasta missäkin tilanteessa. Emme voi yksiselitteisesti väittää hänen kutsuneen Jumalaa ainoastaan toisella sanoista "Allaha", tai "Eeli".
Muistutan myös sinua siitä, mitä Raamatun alussa lukee sen alkuperäiskielellä:
"Brasheet bara ALLAHA eet shmaya wa eet ar’a" (Alussa Jumala loi taivaan ja maan)
Jos siis Jeesus ei käyttänyt sanaa Allaha, ainakin Mooseksen kirjassa sanan käyttö on ilmiselvää. Tykkäsi kristityt siitä tai ei.
Tässä vielä lähteeni väitteelle, että Jeesus käytti sanaa "Allaha" Jumalasta:
teol. toht. Seppo Rissanen:
"Filologialla tätä asiaa ei tietenkään voida ratkaista, sillä Jahvea tai Jumalaa ei voi kääntää arabiaksi muulla sanalla kuin "Allah", ja on hyvä muistaa, että Jeesus käytti Jumalasta samaa sanaa kuin kaikki islamilaiset ja kristityt arabit. Arameaksi Jumala nimittäin on "Allaha" "
http://www.evl.fi/kkh/kuo/klk/uu/islam2.htm
"Brasheet bara ALLAHA eet shmaya wa eet ar’a"
Tuo on kyllä Arameaa, Mooseksen kirjojen alkuperäiskieli on muistaakseni heprea.
http://www.hyvanmielentalo.fi/jasensivut/barnabasseefo/Assyria/Egyptinhabirut.htm
Hei!
Tiedän, että tämä on pilkun viilaamista, mutta...Raamatun alussa lukee sen alkuperäiskielellä (joka on heprea): Berešit bara Elohim et ha-šamajim ve-et ha'aretz. Juutalaisetkin tietävät tämän...
Lisäksi voimme sanoa myös sen, että Jeesus huusi ristillä: "Eeli, eeli, lama sabaktani", koska jotkut paikalla olijat pilkkasivat ja luulivat hänen kutsuvan Eliaa avukseen.
Ja vielä tuosta kysymyksestä, onko Kristinuskon Jumala sama kuin islamin: Uskon (kristittynä), että muslimit palvelevat epäjumalaa. Raamatussa Jumala vihastui kansalleen, kun nämä palvoivat väärin menoin jumalaa ja väittivät palvelevansa Herraa. Jumala kutsui tätä epäjumalanpalvelukseksi. Samoin Raamattu antaa esimerkkejä siitä, että eräs kansa (länsiseemiläiset) palvoi Baal-nimistä jumalaa (nimi tarkoittaa herraa)yhtenä jumalana. Mutta esim. aikaisemmin mainitsemani Elia (Herran palvelija ja profeetta) osoitti, että Israelilaisten Jumala on todellinen, elävä Jumala.
Ymmärrän täysin, että ajattelet että tottakai Jumalamme on sama, jos molemmat kerran ovat ainoita. Mutta itse en ajattele siis niin. Toivottavasti valotin edes hieman meidän kristittyjen ajattelutavan taustaa.
Käyttäväthän arabikristityt vieläkin monissa paikoissa Jumalasta Allah-nimitystä kun sattuvat arabiaa puhumaan. Ei kai siinä mitään. Ei se mielestäni mitenkään todista, että puhumme samasta Jumalasta. Ei (tunnustaville) kristityille islamin Allah ole minkäänlainen Jumala. Kristittyjen Jumalan ydin on rakkaus ja sitä Allah ei ole. Olemukseltaan Allah ja kristinuskon Jumala eivät ole samanlaisia. Allah on samassa kategoriassa Krishnojen, Buddhien ja muiden epäjumalien kanssa. Sanojen vääntely ei tuo asiaan mitään uutta. Sana yksinkertaisesti on sama joissakin kielissä eikä muuta sanaa ole- siispä sitä on käytetty. En ymmärrä miksi on tärkeää saada läpi se, että puhuisimme samasta Jumalasta. Koraani ja Raamattu puhuvat aika selvästi erilaisista jumalista. Tärkeämpää on mielestäni kunnioittaa, että sinä ajattelet näin ja minä toisin. Ei asia väittelemällä miksikään muutu.
-Katri
"Kristittyjen Jumalan ydin on rakkaus ja sitä Allah ei ole"
Perustelut?
Se on toki totta, ettei Jumalan ainoa ominaisuus ole rakastava, niitä on useita.
Tässäpä pari esimerkkiä Koraanista, jotka eivät suinkaan ole ne ainoat:
"Jumala totisesti rakastaa kunniantuntoisia."(Katumuksen suura 9:4)
"Katso, Jumala rakastaa niitä, jotka Häneen turvaavat."(Imranin perheen suura 3:158)
Niin, ja lisäksi täytyneen tuosta Jeesuksen "ristinkuolemasta" vielä sanoa se, etteivät muslimit siihen usko. Tässä siis suuri selkeä ero, jonka vuoksi muslimille on aika turha perustella tätä asiaa lauseilla, joita Jeesus olisi sanonut ristillä, kun hän ei siellä kerran ole ollut.
"...ja sanoivat: "Me tapoimme Messiaan, Jeesuksen, Marian pojan, Jumalan lähettilään" - mutta he eivät ristiinnaulinneet häntä. Heistä vain näytti siltä. Ne, jotka kiistelevät Jeesuksesta, eivät tiedä varmasti, eikä heillä ole tietoa hänestä, vaan he vain arvailevat. Eivät he häntä tappaneet, vaan Jumala korotti hänet luokseen. Jumala on Mahtava ja Viisas. (4:157 - 158)"
http://www.islamopas.com/bok/jeesus/luku9.htm
Kirjoituksessani nimeomaan yritinkin perustella asiaa uskonnosta riippumattomasta näkökulmasta. En suinkaan halunnut aloittaa maailman tappiin asti kestävää väittelyä siitä, kenen Jumalakuva on juuri se ainoa ja oikea.
Tässä vielä ihan mukava kirjoitus:
http://www.islamopas.com/missupp1.html
Tämä on caissan lähettämä kommentti, josta jouduin valitettavasti poistamaan linkin. Tarkemmin tutkittua sivustoa havaitsin siellä herjattavan Profeetta Muhammedia ja näin ollen sivusto rikkoo islaminvastaisena kommentoinnin sääntöjä.
"Vaikka yhdestä Koraanin kohdasta (4:157) voi saada sellaisen käsityksen, ettei Jeesus kuollut ristillä, niin puhuvat eräät muut Koraanin kohdat selvästi Jeesuksen kuoleman puolesta. Ne osoittavat hänen todella kuolleen kuten Johannes Kastajankin:
Rauha minulle päivänä, jona synnyin, ja päivänä, jona kuolen , ja päivänä, jona minut herätetään henkiin." Tällainen oli todellakin Jeesus, Marian poika, jota he epäilevät. (19:33,34) (Myös samassa suurassa säe 15:ssä lausutaan Johannes Kastajasta seuraavasti: Rauha hänelle päivänä, jona hän syntyi, ja päivänä, jona hän kuoli, ja päivänä, jona hänet herätetään henkiin. )
Entä kun Jumala sanoi: "Oi Jeesus, totisesti minä annan sinun kuolla ja korotan sinut tyköni ja puhdistan sinut niistä, jotka kieltävät, ja asetan ne, jotka ovat seuranneet sinua, niiden yläpuolelle, jotka ovat kieltäneet ylösnousemisen päivän". (3:48, vanhempi suomennos)
Lisäksi me voimme Koraanista saada sellaisen käsityksen, että myös profeettojen väkivaltainen kuolema on mahdollinen. Eli tavanomainen käsitys, että se olisi epätavallista tai häpeällistä, on vastoin sitä, mitä Koraaniin on kirjoitettu:
He sanoivat: "Me olemme sopineet Jumalan kanssa, ettemme usko yhteenkään profeettaan ennen kuin hän antaa meille uhrin, jonka tuli kuluttaa." Sano: Ennen minua tulleet profeetat ovat esittäneet teille selkeitä todisteita ja sen, mitä te vaaditte. Miksi sitten surmasitte heidät, jos puhutte totta? (3:183)
Me olemme kieltäneet heiltä joitain ruokia, koska he rikkoivat sopimuksensa eivätkä uskoneet Jumalan merkkeihin. He tappoivat profeettoja ilman oikeutusta ja sanoivat: "Sydämemme on ympärileikkaamaton." - Jumala on sen sinetöinyt heidän epäuskonsa takia; eivät he usko kuin vähän. (4:155)"
Tässäpä juuri loistava esimerkki siitä, miten käy, kun ei-muslimi alkaa opettaa muslimia.
Mikä siinä on, että joku kuvittelee itse tietävänsä paremmin islamista, kuin muslimi, islamia harjoittava henkilö?
Onneksi minun tietoni ja uskoni on sillä tasolla, ettei näillä kiemuroilla ole minulle mitään merkitystä. Surullista kuitenkin on, että läheskään kaikki muslimit, eteenkin kouluttamattomat, eivät tässä onnellisessa asemassa ole.
Minä tiedän:
"Ne, jotka kiistelevät Jeesuksesta, eivät tiedä varmasti, eikä heillä ole tietoa hänestä, vaan he vain arvailevat."
Näin on Jumala sanonut, ja se riittää minulle.
http://www.youtube.com/watch?v=GfmERwdaT5w&NR=1
Salam.
Olen kristitty, ja uskon meillä olevan sama Jumala.
Tosin olen ainoa tuntemani kristitty, joka uskoo näin.
Täällä on toinen kristitty joka uskoo meillä olevan sama Jumala. :-)
Miksi te muslimit haukutte aina kristittyjä tai Kristinuskoa ja arvostelette sitä?! Samalla vaaditte, ettei Islamia saa arvostella ja kritisoida, ja kaikki Islamin kritisoijat haukutaan rasisteiksi ja natseiski!!!
http://dreamsandvisions.com/English/
Suosittelen katsomaan Khalilin tarinasta kertovan videon.
Lähetä kommentti