sunnuntaina, joulukuuta 02, 2007

Suomalainen tuote -eettinen valinta?

Assalamu alaikum
Rauhaa

Kaikkihan alkoi siitä, kun Oikeutta Eläimille-järjestö julkisti nettisivuillaan raportin suomalaisilta sika- ja kanatiloilta keräämästään videomateriaalista. Sitten selvisi, että yksi videoilla näkyvistä tiloista on maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilan sukutilalta. Ja seuraavaksi tottakai alkoi sadella rikosilmoituksia Oikeutta Eläimille-järjestön toiminnasta.

Suoraan sanottuna Oikeutta Eläimille järjestö on minullle aika tuntematon. Joka tapauksessa, olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei heitä tulisi rangaista millään tavalla videoiden kuvaamisesta. Toki, jos ilmenee, että kuvatuilla tiloilla on esimerkiksi rikottu tai varastettu jotain, toiminta on tuomittavaa. Pohdittavaa on myös siinä, aiheuttivatko järjestön edustajat itse haittaa eläimille; ihmisten kengissä kun helposti kulkee tauteja tiloilta toiselle. Järjestö kyllä vakuuttaa omilla nettisivuillaan, että joka tilallemenon yhteydessä vaatteita vaihdettiin ja huolehdittiin tautivaaran minimoimisesta. Luotan siihen, sillä uskon että he, jos ketkä, ovat huolellisia eläinten hyvässä kohtelussa.

Appiukko omistaa kolmentuhannen kanan, eli näissä mittakaavoissa todella pienen, lattiakanalan. En ole vielä toistaiseksi uskaltautunut mieheltä kysymään, minkähänlaisissa oloissa kanat siellä elelevät. Elän toivossa, että noin pieni, lähinnä harrastustyyppinen kanala(joka ei ole appiukon päätulonlähde) olisi kohtuullisen hyvässä kunnossa.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei minun tarvitse lähteä Pakistaniin asti nähdäkseni kärsiviä kanoja. Meidän kaikkien suomalaisten sinisilmäinen ajatus taitaa olla, että meillä kaikki hyvin, muilla ei. Olenpa itsekin syyllistynyt ihan samaan typeryyteen. Oikeutta Eläimille-järjestö kuitenkin tarjoaa meille kylmän totuuden; samanlaisia raakalaisia me suomalaisetkin olemme kuin ketkä tahansa muutkin. Ja joskus pahempiakin.

"Astuimme näihin rakennuksiin, koska halusimme paljastaa totuuden eläintuotannon arjesta Suomessa. Tuotantolaitosten ovet on nyt avattu. Niitä ei ole syytä sulkea enää koskaan."


Olen aikoinaan ollut maito- ja kananmunatuotteita käyttävä vegetaristi, täysvegaaniksi minusta ei ollut. Jossain vaiheessa lakkasin välittämästä; se teini-iän pinnallisin vaihe taisi vaikuttaa asiaan suuresti. Nyt taas olen alkanut pohtimaan, ihan näin uskonnolliseltakin kannalta, onko kovin eettistä syödä lihaa. Islam kehottaa meitä huolehtimaan eläimistä hyvin. Asiasta on useitakin haditheja perimätiedossa; sattuneesta syystä olen niitä mielenkiinnolla etsinyt. Onpa jopa hadith, jossa kerrotaan erään naisen joutuvan helvettiin siksi, että hän lukitsi kissan sisätiloihin ilman ruokaa ja antoi sen kuolla. Tähän asti nykyinen eläinaktivismini onkin keskittynyt lähinnä kissojen oikeuksista huolehtimiseen.

Entä jos alkaisin taas vegetaristiksi? Se ei kovin suurta ponnistusta kyllä minulle aiheuttaisi, sillä meidän perheessä ei tälläkään hetkellä syödä (jauhe)lihaa kuin kerran, pari kuussa. Ystävän luona syömääni kanankoipea lukuunottamatta en edes muista milloin olen viimeksi syönyt kanaa; varmaan häissämme huhtikuussa? Lisäksi yksikään näistä syömistäni eläimistä ei ole suomalaisia, minun kannattaisi paremminkin ottaa selvää ruotsalaisten ja tanskalaisten kana- ja nautatilojen oloista. Joten tälläkään hetkellä nämä videoissa esitetyt suomalaistilat eivät minun rahoistani hyödy millään tavalla, kananmunia tuottavia tiloja lukuunottamatta.

Erästä asiaa olen kuitenkin pohtinut pitkään; onko mitään konkreettista hyötyä olla vegetaristi, eikö pitäisi samantien alkaa vegaaniksi jos kerran eläinten oikeuksia haluaa ajaa takaa? Olisiko päätökseni siis aivan turha, vai jopa tekopyhä? Vegaaniksi minusta ei edelleenkään ole, se askel vaatisi jo todella suurta kannustinta.

Toivon että joku lukijoistani olisi vegetaristi tai vegaani, ja kertoisi omia ajatuksiaan tähän tekstiin.

15 kommenttia:

Ninni kirjoitti...

Heippa, täällä on yksi vegetaristi, kotivegaani. Kaikki ruoka, jonka itse valmistan on vegaanista, mutta muuten saatan syödä maitotuotteita sisältävää ruokaa.

Tottahan se on, että kasvissyöjä joka käyttää maitotuotteita tukee rahoillaan sekä maidontuotantoa, joka on sekin mielestäni arveluttavaa toimintaa, mutta myös lihantuotantoa, sillä suurin osa kaupan naudanlihasta tulee itse asiassa maitotiloilta.

Kysyit onko tekopyhää olla pelkästään vegetaristi. Kuulostaa kornilta, mutta sen kai päättää mielestäni jokainen itse. Aina löytyy joku, jonka mielestä olen typerä, lapsellinen tai tekopyhä, teen sitten niin tai näin, joten voin saman tien elää niin kuin itse parhaaksi näen kun ei se kuitenkaan miellytä kaikkia. Itse olen tullut siihen tulokseen, että yritän tehdä parhaani, syödä kasvisruokaa ja olla sellainen kuin olen. Jos joskus syön palan juustoa tai ruokaa jossa on käytetty kermaa niin en rankaise siitä itseäni, mitä hyötyä siitä olisi?

Ota asioista selvää ja vedä omat johtopäätöksesi. Valitettavasti tähän ei minulla taida olla parempaa neuvoa.

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Olen itse "melkein-vegaani", olen ollut noin 8 vuotta. Lakto-ovo-vegetaristi olin sitä ennen noin 9 vuotta, ryhdyin "aika myöhään" eli vasta noin täysi-ikäiseksi tultuani.

Syyt, miksi en lihaa syö, ovat moninaiset enkä niitä oikeastaan aktiivisesti erottele - en vain syö lihaa. Mutta yritänpä tässä hieman erotella.

Alun perin, syyt lopettaa lihansyönti olivat kai eettisiä: tuotantoeläinten huono kohtelu (vrt. OE:n video) huoletti. Jossain vaiheessa tuli ajankohtaiseksi pohtia luomulihaa. Mutta ei, ei sekään tuntunut hyvältä: tässä vaiheessa kai aloin ajatella myös eläinten ruokatuotannon ekologisia vaikutuksia. Lihakilon tuottaminen nyt vaan on epäekologista. Entä sitten riista? Tai joku Itämeren silakka, jonka syöntiä voisi kai perustella myös ekologisin syin? Tulin siihen tulokseen, että ei, ei riitä minulle. Minun ei kerta kaikkiaan tarvitse syödä eläimiä. Pysyn terveenä ja hyvinvointisena ilmankin. Saan tarvitsemani ravintoaineet muualta.

Nykyisin huomaan, että minulle on kehittynyt vastenmielisyys eläinten syöntiä kohtaan: tuntuisi yhtä kuvottavalta syödä lehmää tai haukea kuin vaikka torakkaa tai rottaa. Miksi jonkun eläimen pitäisi kuolla siksi, että minä saisin hyvän pihvin? En ymmärrä. Enkä ole ikinä pihveistä pitänytkään (lapsuuden kodissani syötiin lähinnä kalaa).

Sellaista olen kyllä miettinyt, että JOS söisin lihaa, niin sen pitäisi olla sellaista, että olen sen itse hankkinut - siis esim. kalastanut tai metsästänyt. Nykyihmiset, kuten minä, ovat niin kovin vieraantuneita lihanruoan hankinnasta: on niin helppoa ostaa se lihakimpale kaupan tiskiltä. Ei tarvitse nähdä eikä ajatella sitä eläintä, josta se on peräisin, eikä kyseisen eläimen kuolemaa.

Mutta kuten sanottu, minun ei tarvitse eläimiä syödä, joten en niitä syö - se on konkreettisin ja helpoin tapa vaikuttaa eläinten oloihin, joka päivä.

Koska muillakaan tuotantoeläimillä ei järin kaksiset olot ole, en myöskään käytä juurikaan maitotuotteita tai kananmunia. Sanon juurikaan, koska joitain käytän. Maitotuotteista syön silloin tällöin kotimaista kutunjuustoa/-jugurttia. Ko. tuotteiden tuottaja on pieni suomalainen tila, joten todennäköisyys sille, että heillä olisi tehotuotettuja vuohia on aika pieni. Olen myös kysellyt heiltä asiasta ja saanut hyviä vastauksia. Lisäksi laktoosi-intoleranssini ei ole kutunmaitotuotteista moksiskaan. Käyttämäni kananmunatkin ovat pieneltä luomutilalta (en siis osta tavanomaisia kaupan luomumunia, vaan erikoiskaupasta - Helsingin etuja...). En ole järin innostunut syömään vitamiinilisiä, siksi siis nämä kuttutuotteet ja kananmunat ovat mukana ruokavaliossani.

Kutsun itseäni yleensä vegaaniksi, jos ruokavalio pitää jonnekin etukäteen ilmoittaa - on niin hankala selittää tuota "kotimainen kutunjuusto/tietyt luomukananmunat" -pointtia, että olen luopunut siitä. Noin muuten en tietenkään itseäni miksikään kutsu tai luokittele. Minä nyt vaan olen valinnut syödä tietynlaisia juttuja tietyin perustein.

Valtaosa käyttämistäni ruoka-aineista on luomua enkä juuri puolivalmisteita/eineksiä käytä (paitsi puurohiutaleita ostan kyllä, usein leipiäkin, vaikka leivon myös itse). Ruuat tehdään itse (lähinnä viikonloppuisin, viikolla syön töissä). Lähiruokaa suosin myös (juureksia, marjoja, sieniä, papuja jne).

Jokainen tekee omat valintansa, nämä ovat minun. Meni vuosikausia, ennenkuin löysin sopivan ruokavalion, mutta olen iloinen, että nyt se on löytynyt.

Brim kirjoitti...

Minä en ole vege, mutta kommentoin silti.

Minun mielestäni ei ole tekopyhää ajaa eläinten oikeuksia ja syödä samalla lihaa. Haluan kumminkin, että liha jota syön, on tuotettu eettisesti. Eläimillä on oltava olot, joissa ne viihtyvät ja niiden on hyvä olla. Niiden on saatava käyttäytyä lajilleen ominaisella tavalla, ja niiden teurastus on hoidettava mahdollisimman kivuttomasti ja siten, että eläin on ensin tainnutettava tehokkaasti ettei se tunne kipua (tästä syystä en voi mitenkään hyväksyä esimerkiksi halal-teurastusta, olen pahoillani).

Eläimillä on toki oikeuksia, ja yksi niistä oikeuksista on syödä lihaa. Ja me olemme kiistattomasti sekasyöjiä. Niin kauan kun sudet eivät syö soijapihvejä, en minäkään lopeta lihansyöntiä. Koska lainsäädäntö estää minua vapaasti metsästämästä omaa riistaani, minun on turvauduttava kasvatettuun lihaan. En kuitenkaan salli ruuakseni joutuvaa eläintä kohdeltavan miten tahansa.

Oikeutta eläimille -yhdistyksessä on vallalla se linja, että lihansyönti on vain ja ainoastaan murha, ja että on tekopyhää syödä lihaa ja puolustaa samalla eläinten oikeuksia. Olen heidän kanssaan eri mieltä siitä ja monesta muustakin asiasta (esim. metsästyksestä), mutta tällä kerralla he ovat tehneet minusta oikean ja hyväksyttävän teon.

Itse käytän eläinperäisiä tuotteita vain luonnonmukaisesti kasvatettuna, ellen pysty todentamaan alkuperäisiä oloja muuten eläimille sopiviksi. Naudan (tai sian/kanan/lampaan) ei tarvitse olla luomurehulla ulkona kasvatettua (luomumerkinnän saamiseen ei riitä vain luomurehu ja luonnonmukaiset olosuhteet, se on oikeasti paljon vaikeampi ja monimutkaisempi juttu kuin luulisi), pääasia että se saa käyttäytyä lajilleen ominaisella tavalla, se on terve ja tyytyväinen, sen asuintilat ovat puhtaat ja tilavat, ja siitä pidetään huolta. Tätä ei voi lopulta varmistaa kuin käymällä itse tilalla. Sekään ei ole mahdotonta, senkin olen entisellä asuinpaikkakunnallani tehnyt. Ja jos tilanomistajalla ei ole mitään salattavaa, vierailijat ovat useimmiten tervetulleita.

Mutta semmoista.

Anonyymi kirjoitti...

Assalamu alaikum sisko!

http://www.islam-qa.com/index.php?ref=2521&ln=eng&txt=vegan
Oletkin ehka jo lukenut taman, mutta tassapa varuilta.
Miksi kieltaa itseltaan jotain mita Allah on meille armollisuudessaan sallinut? Ymmarran toki huolesi elainten kohtelusta, ja voithan vaikka suosia kasvisruokia, mutta miksi alkaa kokonaan kasvissyojaksi? Kuuluuhan esim Eid ul-Udhaan elaimen uhraus ja lihan syonti, joten mita tekisit siina tilanteessa jos et soisi lihaa ollenkaan?
Wassalaam, siskosi Islamissa

Anonyymi kirjoitti...

Salamu Alaikum

Olen muslimi ja kasvis-kalasyöjä eli en ihan vegetaristi. Mutta yli kymmeneen vuoteen en ole kanaa, nautaa tai lammasta syönyt. Minulle ei ole siihen sen kummempaa syytä kuin, että en vain pysty syömään. Tekee pahaa.

Minua ovat lukuisat muslimit arvostelleet tavoistani ja jotkut jopa väittäneet olevan haram olla syömättä lihaa kun Allah on sen meille ruoaksi antanut. He ovat kuitenkin väärässä koska vegetarismi ei ole haram.

Eipä kommentistani sinun pohdintoihin hyötyä ole mutta tälläisiä kokemuksia minulla.

Aurinkoisin terveisin siskosi kaukaa lämpimästä. :)

Anonyymi kirjoitti...

Hei,
Itse olen sellainen vege, että käytän maito- ja munatuotteita (luomua toki) ja kalaa sillon tällöin. Vegaanius olisi ihan unelma ja suunnitelmissa tulevaisuudessa.

Usein on vallalla juuri tuo ajatus, että auttaako "pelkkä" vegeys, eikö pitäisi olla kokonaan vegaani? Omasta mielestäni on pääasia että tekee _jotain_, omalla osallani siis ettei syö lihaa, enkä pukeudu eläimeen. Suunta siis oikea. Sama jos henkilö vaikka syö lihaa, niin hankkisi sen lihan varmasti-luomutilalta. Eli jokainen voi mielestäni vaikuttaa edes jotenkin, vaikka ei totaalikieltäytyjäksi ryhtyisikään.
Harkitsemasi vegetaarisuus kuulostaisi ainakin minusta hyvälle idealla, varsinkin jos teillä ei lihaa muutenkaan paljoa käytetä- ei homma olisi edes "vaikeaa". :-)

Kaikkea hyvää sinulle!

-Satu

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

"Miksi kieltaa itseltaan jotain mita Allah on meille armollisuudessaan sallinut? Ymmarran toki huolesi elainten kohtelusta, ja voithan vaikka suosia kasvisruokia, mutta miksi alkaa kokonaan kasvissyojaksi? Kuuluuhan esim Eid ul-Udhaan elaimen uhraus ja lihan syonti, joten mita tekisit siina tilanteessa jos et soisi lihaa ollenkaan? "

Sisko sanoikin jo tuossa, ettei kasvissyönti ole haram, tästä olen ottanut selvää. Yritin etsiä sen fatwan asiaan, mutta en tietenkään juuri nyt löytänyt.
Olen ollut viisi vuotta muslimina, enkä tähän mennessä ole vielä kertaakaan syönyt sitä lammasta, jonka teurastukseen olen osallistunut Eidinä. Eikö hyvä olekin antaa liha köyhille? Ei kai missään lue, että lihaa on pakko syödä?

On eri asia, jos alkaisin väittämään, että lihansyönti on haram, ja vaatisin muitakin lopettamaan lihansyönnin. Vegetarismini olisi kuitenkin henkilökohtainen päätös. En siis tulisi väittämään että on islamin mukaista syödä vain kasvisruokaa, vaan se olisi oma valintani. Eiväthän kaikki muslimitkaan esimerkiksi syö kalaa, kun eivät pidä siitä. Tekevätkö he siis väärin?
Jos itsessäni herättää vastenmielisyyttä syödä kidutettujen eläinten lihaa, miksi minun olisi pakko syödä? Ei islamissa ole määritelty mitään ruokia, joita on PAKKO syödä. On sunnah syödä taateli ja juoda maitoa rikkoessa paaston, mutta pakollista se ei ole, vai mitä?

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

Satu,
Olet ihan oikeassa, että on tärkeää tehdä edes jotain.
Itselle on ollut jo kymmenen vuoden ajan jotenkin itsestäänselvää, etten osta turkistuotteita tai nahkaa. En itseasiassa ole ajatellut koko asiaa moneen vuoteen, se tulee niin automaattisesti jo. Parit nahkakengät olen saanut lahjaksi, mutta muuten minulla ei pukeutumisessani ole eläimistä lähtöisin olevaa materilaalia. Villallekin olen jopa allerginen, heh :)


Mies tuli kysymään mistä kirjoitan, ja nyt sen silmiin kohosi onneton katse; eikö enää koskaan lihamureketta? :)
Täysin vegetaristiperhettä meistä ei siis taida tulla, enhän voi kieltää mieheltäni lihansyöntiä. Mutta toki itse voin tehdä oman valintani.

By the way,
jotenkin minua oksettaa ajatus kanan syömisestä nyt kun nuo videot ovat pyörineet telkkarissa... En vaan saisi alas kananlihaa. Haluanko syödä kanaa, joka on nokkinut kuollutta tai kituvaa lajitoveriaan?

Anonyymi kirjoitti...

As Salaam Aleikum!

Täällä on hyvää lukemista islamin kannalta: www.islamicconcern.org
Itse olin nuorena monen vuoden ajan lakto-ovo-vege ja nyt olen taas yrittänyt jättää lihaa pois. Ihan kaikista syistä: terveys, eläinten kohtelu, ympäristö. Tällä hetkellä en syö punaista lihaa, muita eläintuotteita kylläkin.
Omasta mielestäni islam ja vegetarismi/vegaanius eivät ole toisiaan poissulkevia.

Anonyymi kirjoitti...

Oikeastaan paras tapa hallita asiaa´olisi kertoa mistä tarkkaan ottaen kyseinen tuote on peräisin. Voisi olla vaikka viiden tähden luomilihaa, josta olisi tarkat määräyksen miten eläin hoidetaan jne.
Mutta arvata saattaa miten vaikka Saarioinen asiaan suhtautuisi. Ei se ole mitenkään mahdolista jne. selitykset kyllä tunnetaan.

Friend of God kirjoitti...

En ole vegetaristi, mutta aihe innosti vastaamaan..:)

Itse olen harkinnut myös kasviksiin painottuvaa ruokavaliota. Koska se on ekologisempaa, uskon Jumalan iloitsevan siitä. En usko lihan syönnin olevan väärin, mutta uskon että kasviksiin painottuva ruokavalio on vielä parempi ympäristön kannalta ja siten oikein. Vähitellen, enempää ajattelematta ruokavalioni onkin siirtynyt kasvispainotteisemmaksi. Lihan syönti ei vaan tunnu tai maistu hyvältä. Olokin on parempi! Hauskaa kyllä, monet ystäväni ovat tehneet samoin.
Kristittyinä velvollisuutemme on pitää huolta myös ympäristöstä ja puoltaa oikeudenmukaisuutta. Tuntuu hyvältä, että oma jalanjälki on edes vähän pienempi.

Anonyymi kirjoitti...

"Islam kehottaa meitä huolehtimaan eläimistä hyvin."

Miten tämä ilmenee esimerkiksi sikojen tai koirien tapauksessa? Tai uhrieläinten?

Anonyymi kirjoitti...

"Olen ollut viisi vuotta muslimina, enkä tähän mennessä ole vielä kertaakaan syönyt sitä lammasta, jonka teurastukseen olen osallistunut Eidinä. Eikö hyvä olekin antaa liha köyhille? Ei kai missään lue, että lihaa on pakko syödä?"

Eli tapat sen eläimen ihan huviksesi, etkä sen vertaa arvosta lampaan uhrautumista, että edes söisit sitä. kiva. Onko sulla joku korkeampi oikeutus, että saat päättää mikä eläin tänään tapetaan, että sun taivaspaikka ois lähempänä. Eläinten huvin vuoksi tappaminen on häpeällistä, teki sen sitten muslimi tai pikkupoika.

Suomalaisnainen burqassa kirjoitti...

Että mitä?
On vähän hankala syödä lammasta, joka teurastetaan tuhansien kilometrien päässä? Ja vaikka antaisinkin rahani täällä Suomessa teurastusta varten, silti antaisin mielummiin lihan köyhille ihmisille, joilla ei itsellä ole varaa ostaa ruokaa. Mitäs itsekästä siinä on? Lihaa ei siis todellakaan heitetä pois tms, vaan siitä valmistetaan ruokaa varattomille.

Kannattaa ehkä lukea vähän tarkemmin...

Anonyymi kirjoitti...

Tämä lukijasi on laiska kasvissyöjä. Lihaa ja kalaa en syö, mutta luomumaitoa ja luomumunia käytän. Muut maitotuotteet ostan luomuna jos mahdollista, mutta syön epäluomuakin. Tiedän, ettei se ole eettisesti oikein, mutta reilun 13 vuoden kasvissyöjäurani aikana olen kokeillut pariin otteeseen äärimmäisempääkin vegetarismia. Väsähdin siihen itse ja loukkasin jatkuvasti muita. Koin, että voin elää paremmin rauhassa itseni, läheisteni ja Jumalan kanssa, jollen ole ihan niin ehdoton, silloin löydän ruokaakin muualta kuin kotoa.

Muille kasvissyöjille terveisiä: ihailen vakaumustanne ja ymmärrän halunne saarnata, mutta saatatte kaivaa omaa hautaanne. Ihmisiä pitäisi tukea pienestäkin askeleesta kasvissyönnin suuntaan, ei tuomita ja räyhätä että muu kuin äärielämä ei riitä.