keskiviikkona, marraskuuta 28, 2007

Tuntematon tuttava

Assalamu alaikum
Rauhaa

Keskustelu muslimisiskoni kanssa sai minut pohtimaan, kuinka pysyä anonyyminä internetissä. Tai paremminkin, kuinka anonyyminä haluan pysyä.

Uskon, että jokainen minut oikeasti tunteva pystyy tunnistamaan kuka tämän blogin takana on. Enkä sitä oikeastaan salailekaan; ei minua haittaa jos tutut yhdistävät minut näihin teksteihin. He kyllä erottavat todellisen minäni, ja tämän vihaisen naisen, joka täällä kirjoittaa.

Vihainen nainen burqassa on lopulta vain hahmo. Se on tietty rooli, jonka olen omaksunut täällä laajassa bittiavaruudessa. Ja sen roolin minä pidän ainoastaan täällä. Kun suljen koneeni, olen jälleen se sama vanha Samira, jona ystäväni minut tuntevat.

Miksi sitten olen omaksunut vihaisen naisen roolin? No juuri siitä syystä, että haluan pysyä tuntemattomana. En halua kirjoittaa henkilökohtaisista asioista liian tarkasti. Jos kirjoittaisin täysin omana itsenäni, varmasti paljastaisin liian yksityiskohtaisia seikkoja, jonka kautta täysin tuntematonkin ihminen voisi ottaa selville henkilöllisyyteni.

Minua ei siis haittaa, jos joku minut oikeana Samirana tunteva yhdistää minut vihaisen naisen hahmoon. Mutta sitä taas en halua, että joku vihaisen naisen hahmon "tunteva" osaa yhdistää blogini minuun tosielämässä.

On hyvin ymmärrettävää, että joku blogiani tarkkaan seuraava ehkä osaisikin arvella kuka mahdollisesti olisin. Mutta ne pysyvät kuitenkin vain arvailuna, siitä pidän huolen. Suomessa on kymmeniä, ellei satoja kasvonsa peittäviä naisia. Minä olen yksi niistä, mutta kuka, sen tietää vain harvat.

Ainoa asia jota pelkään on, että jotakin täysin väärää henkilöä luullaan henkilöksi vihaisen naisen hahmon takana. Että joku menee puhumaan muslimisiskolleni näistä blogiin liittyvistä asioista luullen että keskustelee minun kanssani. Sellaiset henkilöt toki ovat varmasti harvassa, mutta kaikkea voi tapahtua.

Tuo pelko on kasvanut erityisesti nyt lähiaikoina, kun sekä entiseen että nykyiseen kotikaupunkiini on tullut muitankin niqabia käyttäviä siskoja. Blogin aikaisemmissa tekstissähän sanon, että olen kaupunkini ainoa. Nyt se ei enää pidä paikkaansa, ja joku voi siis vahingossa käsittää väärin.

Internetissä minulla on 4-6 eri "henkilöllisyyttä", joista vain yksi on oikealla etunimelläni ja helposti yhdistettävissä minuun. Näitä "henkilöllisyyksiä" ei myöskään pysty yhdistämään toisiinsa kuin muutama luotettava ystävä. Internetissä tapaamani henkilöt luokittelen turvallisuuden mukaan niin, että täysin tuntemattomille annan vihaisen naisen sähköpostiosoitteen, paremmin tuntemilleni oman sähköpostiosoitteeni, ja niille, jotka olen jo tavannut henkilökohtaisesti, annan omalla nimellä olevan sähköposti- ja messenger osoitteeni. Olen myös huomannut etten todellakaan ole ainoa joka näin tekee.

Uskon, että jokaisella netissä kirjoittavalla on tietynlainen hahmo jona he esiintyvät. Usein tuo hahmo toki sekoittuu todelliseen minään, kuten omassa tapauksessani. Kirjoitan omia ajatuksiani, mutta vain tietyn roolin kautta. Pysyisin siis kirjoittamieni ajatusten takana myös blogin ulkopuolella, mutta en tule myöntämään että juuri minä olen tänne nämä jutut kirjoittanut. Jos joku tulisi kadulla minulta kysymään, teeskentelisin etten tiedä mistä hän puhuu. Siihen minulla on oikeus.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Onhan hyvä, että voi netissä omaksua tiettyjä rooleja. Ja ainakin minun mielestä kirjoitettu teksti ratkaiseen, ei se kuka sen on kirjoittanut. Noin niin kuin periaatteessa.
Toki sitten on helppoa käydä myös oksentamassa jossan blogissa. Ja ihmettelnkin miten sinä olet siltä välttynyt?