Assalamu aleikum!
Rauhaa,
Olen saanut kommentin, johon haluan vastata laaja-alaisemmin kuin kommentti-laatikossa olisi mahdollista tehdä. Kommentin sisällöstä päättelin, että kirjoittaja on hiljattain islamiin palannut, iäkkäämpi nainen. Luetaanpas aluksi viesti, ja katsotaan sitten minkälaisen vastauksen saan aikaiseksi!
"Rakkaat sisaret!
MIKSI pidätte burqaa?!
"Vihainen-nainen" profiilissaan lainaa Koraanin lausetta, jota valtaosa islamin oppineista soveltaa vain profeetan vaimoihin, koska "he eivät ole kuin muut naiset" (lainaus Koraanista). Kasvojen peittämisestä ei ole sanaakaan Koraanissa ja jopa pyhiinvaelluksen yhteydessä kasvojen peittäminen on KIELLETTY. Jumalan edessä ei peitetä kasvoja, hän näkee kaiken muutenkin, ei tarvitse ihmistenkään läsnäollessa. Perinne naisten hunnun pitämisestä on tuhansia vuosia vanha ja Vanhassa Testamentissakin sitä jo vaaditaan Israelin naisille. 1400 vuotta sitten bediininyhteiskunnassa, missä verikosto ja heimosodat olivat jokapäiväisiä asioita oli luonnollista, että naiset suojautuivat vieraiden miesten katseilta peittämällä kasvonsa. Kun Koraanissa kehoitetaan vetämään vaate, jota naiset pitivät päänsä päällä suojautuakseen auringonpaahteelta "vetämään rintojensa päälle" myöhempien vuosisatojen imaamin alkoivat tulkitsemaan sen siten, että se onkin vedettävä KASVOJEN YLI rinnoille! Sana tukka tai hiukset ei esiinny kertaakaan Koraanissa. Miehetkin pitivät päähinettä ja esim. Saudi Arabiassa tuskin näkee vielä tänä päivänäkään aikuista miestä ilman sitä pääliinaa. Tiedän, koska vietin siellä lähes 30 vuotta. Viimeksi pidin huivia löysästi, mutta vain kaupungilla. Vaikka olen muslimi, käännyin vapaaehtoisesti parinkymmen aviovuoden jälkeen. Rakkaat ystävät, Islam on paljon muuta kuin vaatteet tai niiden väri.. se on suvaitsevaisuutta, inhimillisyyttä, oikeudenmukaisuutta. Älkää alkako halkomaan hiuksia pikkujuttujen takia. Jumala punnitsee synnit ja hyvät teot keskenään ja pyrimme saamaan hyvien tekojen puolen painavammaksi.
Salaam,
Sister in faith"
Vaikka monikin seikka kirjoituksessa ei täsmää, lähden nyt siitä oletuksesta, että kirjoittaja todella on muslimi. Onhan sentään parempi olla syntiä tekevä ja tietämätön muslimi, kuin ei-muslimi. Meidän pitäisi aina olettaa hyvää sisaristamme ja veljistämme islamissa, ja antaa heille "syitä" käytökselleen ja sanoilleen, joten näin teen. Olemmehan kaikki syntisiä ja virheellisiä, vain Allah on täydellinen!
En voi myöskään tietää, onko viestin kirjoittaja tehnyt katumusta Allahille, ja Allah on jo armahtanut hänen syntinsä. Toivon, ja pyydän Allahilta, että Hän armahtaa sisarta ja pyyhkii pois hänen pahat sanansa.
Jokainen, myös harhautunut muslimi pääsee lopulta Paratiisiin Allahin armon kautta(kärsittyään ensin rangaistuksen synneistään). Muslimeista paras on se, jolla on eniten taqwaa (ns. Jumalan pelko), mutta ei-muslimeista meidät erottaa imaan, usko. Ja muslimi, jolla on sinapinsiemenenkin verran uskoa sydämessään, saa totisesti tuntea Allahin armeliaisuuden!
Asiaan... (uskonnolliset termit olen kääntänyt ei-muslimi lukijoitani varten):
Assalamu aleikum wa rahmatullaahi wa barakatuh, sisareni islamissa!
Rauha ja Allahin siunaus olkoon Profeettamme yllä, kuin myös hänen seuralaistensa yllä, ja kaikkien uskovaisten yllä. Todistan, ettei ole muuta palvomisen arvoista kuin Allah, ja Muhammed on Hänen Lähettiläänsä. Allahin, Armeliaan Armahtajan nimeen;
Totisesti, minäkin olen kovin tietämätön enkä voi verratakaan kirjoituksieni tasoa siihen, mitä oppineet kirjoittavat! Kuitenkin, kuten aikaisemmistakin kirjoituksista voi nähdä, olen tähän huivi-asiaan perehtynyt jonkin verran artikkelissani "Miksi käytän niqabia?", ja alhamdulillaah, tänä päivänä vielä enemmän, kuin tuota tekstiä kirjoittaessani. Nykyään ymmärrän, että luotettavilla oppineilla, jotka seuraavat al-Qur'ania ja Profeettamme (sallallahu aleihi wa sallam) Sunnaa Oikeamielisten Edeltäjien ymmärryksen mukaisesti, on kaksi näkemystä siitä, onko kasvojen peittäminen fard(pakollista), vai sunnah mustahhab(erittäin suositeltavaa, Profeetan esimerkin mukaista), ja näistä kahdesta oikeampi näkemys on ymmärtääkseni jälkimmäinen. Kasvojen peittämisen suositeltavuutta puoltaa mm. sheikh al-Albaani (rahimahu Allaah), kun taas pakollisuutta sheikh ibn Uthaimeen (rahimahu Allaah).
En tiedä, millä tasolla olet islamin opiskelussa, joten toivon, että otat minuun yhteyttä blogistani löytyvän sähköpostiosoitteen kautta, mikäli jokin kohta tässä viestissäni jää epäselväksi, tai on mielestäsi ristiriitaista. Keskustelen mielelläni muslimisisarteni kanssa, ja voin hyvinkin olla ystävä myös sellaisen siskon kanssa, jonka mielipiteet saattavat erota suurestikin omistani. Eroavathan oppineetkin mielipiteissään, ja jo Shahabat(Profeetan seuralaiset) esittivät erilaisia näkökantoa; on siis aivan ymmärrettävää, että me tavalliset kaduntallaajatkin olemme erimielisiä. Kuitenkin, Oikeamielisten Edeltäjiemme ajan imaamien esimerkin mukaisesti, meidän tulisi aina keskustella mielessämme ajatus, että minä olen oikeassa sillä mahdollisuudella, että olisin väärässä, ja hän[vastaväittelijä] on väärässä sillä mahdollisuudella että hän olisi oikeassa. Ja totisesti, tunnettu ummamme(muslimiyhteisö) oppinut, imaami Malik, oli kuuluisa siitä, kuinka hän usein rohkeni vastata kysymyksiin "En tiedä". Sillä vain Allah tietää Totuuden.
Sanon sinulle, oi sisareni islamissa, olet oikeassa siinä, ettei täydellinen uskontomme islam ole hiustenhalkomista, vaan oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä. Allah on kaikkein Oikeudenmukaisin! Usko on se, mikä meidän Paratiisiin voi viedä, ja kuten voit lukea jo mainitsemastani Profeettamme hadithista, lopulta vain Allahin armon ja siunauksen vuoksi me pelastumme.
Kuten sanoit itsekin, muslimina me pyrimme hyviin tekoihin, ja siihen, että hyvät tekomme ylittäisivät sen pahuuden, jota olemme tehneet. Mitä enemmän meillä on hyviä tekoja, sitä lähemmäs Profeettaa(sallallahu aleihi wa sallam) voimme päästä Paratiisin tasoilla, insha Allah. Ja jokainen asia jonka teemme, meidän tulee tehdä Allahin vuoksi, ja uskomme perusta on tottelevaisuus Hänelle.
Mistä sitten tiedämme, mikä on hyvä teko? Seuraamalla Koraania opimme asiat, jotka ovat pakollisia Allahia pelkäävälle ihmiselle. Koraanin tukena, tarkemman ymmärryksen saavuttamiseksi, ovat hadithit, joista voimme oppia kuinka Profeetta(sallallahu aleihi wa sallam), hänen seuralaisensa, heidän seuraajansa ja seuraajien seuraajat ymmärsivät Koraanin jakeet. Ja kuten Allahin Lähettiläs sanoo: ”Ihmiskunnan paras on minun sukupolveni, sitten ne jotka tulivat heidän jälkeensä, sitten ne jotka tulivat heidän jälkeensä.” [Imaami Ahmad: (4/426). Al-Bukhaaree: (2651). Muslim: (2535).] Jokaisessa asiassa meidän siis tulee palata heidän esimerkkiinsä!
Keskittykäämme nyt esittämiisi seikkoihin hijabin vaatimuksista. Ensinnäkin, varmasti kaikki muslimit haluavat pyrkiä tekemään hyviä tekoja, jotka miellyttävät Allahia, sitä tuskin kiellät.
Yksi(ja korostan nyt sanaa yksi) niistä asioista, jotka kuuluu Allahin tottelemiseen ja Hänen miellyttämiseen, on hijab*. Hijab siis tarkoittaa sitä kokonaisuutta, kuinka muslimi pukeutuu ja käyttäytyy siveästi ja islamia kunnioittaen. Asiaa olen selventänyt aiemmin blogissani, joten emme palaa siihen enää sen tarkemmin. Ei-muslimit voivat lukea hijabista tässä linkissä. Hijab on tottelevaisuuden teko Allaahia ja hänen lähettilästään Muhammadia (sallallaahu äleihi wa sallam) kohtaan. Allah (subhäänä wa t’äälä) sanoo:
Ei ole oikeauskoisella miehellä eikä naisella valinnan varaa sellaisessa asiassa, jonka Allaah ja hänen lähettiläänsä ovat jo ratkaisseet ; kuka ikinä on tottelematon Allaahille ja Hänen lähettiläälleen, hän ilmeisesti kulkee harhaan. (Koraani 33:36)
Ensin toteat, että blogissani lainaama Koraanin kohta tulkitaan koskevaksi Profeetan vaimoja. Totta! Siinähän selkeästi sanotaankin "...Kun te pyydätte hänen [Profeetan] vaimoiltaan jotakin, tehkää se verhon takaa. Tämä on teille molemmille sopivinta." Mutta, eikö myös ole totta, että meidän musliminaisten tulisi joka asiassa pyrkiä seuraamaan Uskovaisten Äitien esimerkkiä? Se, miten he ymmärsivät hijabin ehdot, on totisesti oikea ymmärrys!
Tiedät varmasti, ettei tuo jae ole ainoa hijabiin liittyvä kohta Koraanissa. Itse asiassa, hijabin jakeeksi kutsutaan aivan toista jaetta:
'Aisha sanoi: "Silloin (kun jae): '...että he vetäisivät vaatteensa vartalonsa[kaulan ja poven] ylle', annettiin, (naiset) leikkasivat heidän vaatteensa kulmista ja peittivät kasvonsa leikatuilla kappaleilla." al-Bukhari 6:282
Puhut myös siitä, että ihraamin tilassa, pyhiinvaelluksella, kasvojen peittäminen on kielletty. Tämäkin on totta, olen julkaissut blogissanikin saman tekstin, jota käytin opettaessani tammikuussa 2007 pyhiinvaelluksen periaatteita musliminaisille silloisella kotipaikkakunnallani. Hadith, jossa pyhiinvaelluksella kielletään kasvojen peittäminen, ei kuitenkaan ole ainoa asiaa käsittelevä. On otettava huomioon myös esimerkiksi seuraava hadith:
"Sano: Jos rakastatte Allahia, seuratkaa minua, niin Allah rakastaa teitäkin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi. Hän on Anteeksiantava, Armelias." (3:31)
"... Ottakaa vastaan kaikki se, mitä Profeetta teille antaa, ja luopukaa kaikesta siitä, mistä hän teitä kieltää, ja olkaa hurskaita Allahille, sillä Hän on ankara rankaisemaan." (59:7)
"... Ja ne, jotka eivät tottele hänen käskyjään, varokoot, ettei heitä kohtaa koettelemus tai tuskallinen rangaistus." (24:63)
Haluan varoittaa sinua, kuin myös muita muslimeita nykyajan läntisestä muotivirtauksesta, jossa jokainen ikään kuin pyrkii olemansa oman itsensä oppinut. Otetaan jokin jae Koraanista tai hadith, ja tulkitaan tuo yksittäinen lause omien ajatustensa mukaan, ottamatta huomioon koko Koraanin ja hadithtien kokonaisuutta. Ja mikä vielä pahempaa, meidän islamiin kääntyneiden, arabiaa ymmärtämättömien tulkinnat menevät vielä helpommin metsään, kun otamme vain jonkin (englannin- tai suomekielisen) käännöksen, emmekä edes osaa verrata alkuperäiseen, arabiankieliseen tekstiin. Jokainen meistä varmasti tietää joskus tehneensä näin, varsinkin alussa. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun tuosta tulee tapa, ja koko käsitys islamista perustuu vain itse tulkitsemiin, yksittäisiin käännöksiin. Ei, islam ei todellakaan ole keskittymistä yksittäisiin asioihin, se on koko elämän kattava kokonaisuus, eikä sitä varsinkaan pidä opiskella ainoastaan internetistä.
Suosittelen ottamaan Koraanin lukemisen tueksi jonkin luotettavan selitysteoksen, joista kuuluisin on varmasti tafsir ibn Kathir. Lisäksi hadihteihin voi tutustua vaikkapa Sahih al-Bukharin englanninkielisestä tiivistelmästä, jota on tilattavissa useista islamilaisista kirjakaupoista internetissä. Kaikista tärkeintä on kuitenkin oppia tawhiid (Allahin ykseys) niin hyvin, että ymmärrys pureutuu sydämeen ja täyttää sen rauhalla, kärsivällisyydellä ja taqwalla. Suomen kielellä aloittaa voi vaikkapa Totuudentien teksteistä, jotka käsittelevät aqidaa (usko), erityisesti kannattaa lukea "Tauhiid on kaiken perusta". Aiheeseen liittyvä kirjallisuus on myös ehdottoman tärkeää todellisen ymmärryksen saavuttamiseksi. Helpon ja selkeän kirjan aqidasta voi tilata edullisesti Islaminfon sivuilta: "Ibn Taimiyah: Al-aqidah al-wasitiyah -Islamin uskon periaatteet". Yksittäisissä asioissa meidän tulee ehdottomasti turvautua luotettavien oppineiden ohjeisiin, sillä meillä ei ole tarpeeksi ymmärrystä tehdäksemme omia tulkintoja. Kaikki tämä on hyvin tärkeää, jotta emme kuuluisi uudistusten ihmisiin, jotka seuraavat omia halujaan, vaan olisimme Ahlus-Sunnah wal-Jamaa’ah'n joukosta: seuraisimme al-Qur'ania ja Profeetan (sallallahu aleihi wa sallam) sunnaa as-salafus-saliih'n ymmärryksen mukaisesti.
Lopuksi:
Todellakaan, Profeetan vaimot eivät ole kuin muut naiset! He ovat luomakunnan parhaimpia, esimerkki meille muille. Se, että he eivät Koraaninkaan mukaan ole meidän kaltaisiamme, ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että islamin säännöt koskisivat "vain" heitä. Päinvastoin, me olemme virheellisiä eikä meitä voi edes verrata siihen hyvyyteen, mikä Profeetan vaimoista löytyi, ja siksi meidän on otettava jokaisessa asiassa heidät esikuvaksemme!
Haluan vilpittömin mielin ja sydämestäni kehottaa sinua, oi sisareni, pysymään kärsivällisyydessä, puhumaan hyvää ja hakemaan Allahin armoa herkeämättä. En halua sinun pahastuvan, ja todellakin toivon, ettet koe minun "lyövän sinua Koraanilla päähän", kuten jotkut kokevat saadessaan uskonnollista neuvoa sisarilta. Haluan sinulle hyvää, ja haluan myös sinun kuuluvan heidän joukkoon, joiden paikka on Paratiisissa! Insha Allah! Tehkäämme katumusta synneissämme ja rukoilkaamme Allahin armoa.
"Joka uskoo Allahiin ja viimeiseen päivään,
puhukoon hyvää tai pysyköön vaiti."
(Al-Bukhari, Muslim)
4 kommenttia:
Wa alikom assalam wa rahmatullah
Aamiin sisko!
wa aalikom salam
As-salamu aleykum
Hyvin kirjoitettu sisko!
On ikävää, jos muslimit alkavat arvostella niitä, jotka yrittävät kovasti miellyttää Jumalaa. Olisi eri asia, jos vaatisit kaikkia peittämään kasvonsa tai nipottaisit siitä, minkä värinen niqabin pitää olla jotta se olisi sunnan mukainen, mutta eihän siitä ole kyse.
Opillisista asioista voi olla eri mieltä ja niistä voi myös keskustella, mutta silloin tarvitaan myös vahvempia perusteluja kuins se, ettei jokin sana esiinny Koraanissa.
Hijab kuuluu kiistatta islamiin. Seuraavaksi voitaisiin pohtia vaikka sitä, onko alkoholista kieltäytyminen pilkun viilausta tai rukousajoista kiinni pitäminen vain sivuseikka - kunhan rukoilee sitten joskus.
No, en minäkään halua pahaa tälle siskolle. Itselläkin oli aiemmin tuollaisia ajatuksia kuin mitä sisko sinulle kirjoitti. Nuo väitteet tai perustelut ovat minullekin tuttuja. Mistä ne opin? Satunnaisista lehtiartikkeleista tms. joissa joku ei-muslimi kertoi, mikä on hijabin alkuperäinen syy (beduiinien elämäntapa, erottautumine nylhäiseksi ja siveäksi naiseksi tms.). Sitähän sitten uskoi kaiken lainkaan kyseenalaistamatta.
Niin siinä vain kävi että kun opiskelin lisää ja näin uusia todisteita asista ja sain lisää ymmärrystä, loppuivat ainakin tässä asiassa epäilyt. Tosin en kiellä vieläkään sitä, etteikö kulttuuri olisi voinut vaikuttaa hijabin vaatimuksiin (esim. jos naiset olisivat kulkeneet tuolloin alasti, olisiko ehkä "länsimainen" pukeutuminen ollut tarpeeksi peittävää ja siveää?), mutta minähän olenkin vähän relativisti. Annettakoon se minulle anteeksi.
Joka tapauksessa meille on annettu malli tähän asiaan, ja sitä noudattakaamme. Muuten jätämme noudattamatta Koraanin sanaa, mikä onkin jo iso asia, ei hiusten halkomista.
Hei
Annoin sulle kunnianosoituksen.
Löytyy mun blogista kirjoituksesta Blogging.
- Johannes -
As-salaamu 'alaikum sisko!
Lainasit artikkelissasi tätä hadithiä:
Aisha sanoi: "Silloin (kun jae): '...että he vetäisivät vaatteensa vartalonsa[kaulan ja poven] ylle', annettiin, (naiset) leikkasivat heidän vaatteensa kulmista ja peittivät kasvonsa leikatuilla kappaleilla." al-Bukhari 6:282
Tämä hadith on huonosti suomennettu, sillä arabiankielisessä alkuperäisversiossa sanotaan: "ikhtamarna bi ha". Se tarkoittaa "tekivät niistä khimareja".
Alkuperäisessä hadithissä ei siis mainita kasvoja ollenkaan. On kääntäjän omaa tulkintaa, että khimar olisi tarkoittanut kasvojen peittämistä.
Siunauksin ja rauhan toivotuksin,
UmmAbduRahman
Lähetä kommentti